Laatste update op 18 november 2017

Kiko en collega, twee vrolijke gondolieres

Kiko en collega, twee vrolijke gondolieres

De hoofdletters hier zijn met opzet gekozen. Hoe duur je het ook vindt, de gondel is verplichte kost. Doen, doen, doen. Als je de moeite neemt om naar Venetië te gaan, trek dan 120 euro uit in het budget voor een tocht van een uur. Als je wilt, kun je zelfs een reçuutje krijgen.

De juiste gondelier

Zoek een gondelier uit die traditioneel is gekleed: een zwarte broek, een strooien hoed met lint, en een gestreept vest/overhemd. De trotse gondelier draagt dit ook als het erg warm is. Ding niet af (lees hier waarom), stel veel vragen aan de ‘gondoliere’ en je krijgt de boottocht van je leven. Wil je over het canal grande met de gondel, dan zul je daar in de meeste gevallen zelf om moeten vragen; veel gondeliers mijden deze route; het is zwaarder roeien, en het is een drukbevaren route. Je hebt bovendien wel een uur de tijd nodig in plaats van de standaard 40 minuten.

Let op, neem zelf lekkere dingen mee aan boord, want het is erg fijn om met een glaasje witte wijn en overheerlijke Venetiaanse chicchetti (hapjes) heel relaxt in de zon te worden vervoerd en geïnformeerd. Je zult je verbazen over de behendigheid waarmee de gondel door de nauwe kanaaltjes wordt gestuurd, soms door een afzet van een voet tegen de muur. En werkelijk, de gondeliers kunnen allemaal zingen. Erg romantisch in elke setting. De gondeliers horen bij de symboliek en mythologie van Venetië. Een gondeltocht en Venetië zijn – net als liefde, romantiek – onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hier vind je een fotogalerij als ode aan de gondelier

Romantiek ten top!

In een laatste poging u over te halen toch vooral met de gondel te varen: een paartje dat elkaar in een gondel onder een brug (bij voorkeur de Ponte dei Sosperi) kust zal eeuwige liefde ten deel vallen.

Onderhoud van de gondel

Wist u dat een gondel iedere 45 dagen uit het water wordt gelicht voor een schoonmaakbeurt? Dat doet men om ervoor te zorgen dat de gondel schoon blijft van waterbeestjes (pokken), en lekker soepel blijft glijden. Anders wordt het roeien en sturen voor de gondelier te zwaar. Die wetenschap geeft u misschien wat meer begrip voor de prijs van een gondeltocht. Het is niet zo onlogisch dat zo’n reisje geld kost; er is meer voor nodig dan u misschien zou verwachten.

ferro di prua, de boegpunt van de gondel

ferro di prua, de boegpunt van de gondel

De gondel zelf

De gondel is asymmetrisch gebouwd, zodat één gondoliere (met 1 spaan) de boot kan voortbewegen en besturen. Dit is pas sinds de 20e eeuw het geval. Daarvoor werden gondels altijd door twee personen geleid. De linkerzijde is 24cm breder dan de rechterzijde, met voldoende ruimte voor de gondoliere. Een gondel bestaat uit meer dan 280 onderdelen van acht verschillende houtsoorten. Door de smalle romp en de platte bodem is de gondel perfect geschikt om door smalle, bochtige kanalen te varen, onder de bruggen door. Een gondel is 11 meter lang, en weegt meer dan 600 kg. Vroeger waren de gondels nodig om goederen naar de paleizen en pakhuizen te vervoeren. Er waren in de middeleeuwen wel 15.000 gondels in de stad. Tegenwoordig worden ze alleen gebruikt voor pleziertochten voor toeristen. Er zijn anno 2010 circa 1.000 gondels in Venetië en ongeveer 400 gondeliers. De kam op de boeg heet een Ferro di prua. De zeven wijken van Venetië worden door de kammen op de boegpunt uitgebeeld.

Zwarte gondel

Sinds 1562 zijn de gondels zwart op last van de Magistrato alle Pompe, een gezaghebber die zich met goed gedrag en goede zeden bezig hield. Zijn idee van de maatregel was het buitensporig etaleren van luxe tegen de gaan. Het leek namelijk een sport om de gondel zoveel mogelijk pracht en praal te laten uitstralen als symbool van rijkdom en macht. Er gaan overigens ook andere verhalen over de reden van de zwarte kleur van de gondel; het zou een eerbetoon zijn aan degenen die door de pest (Zwarte Dood) overleden.

Hoog water (aqua alta)

Een leuk detail van de gondels: de punt op de achtersteven kan worden omgeklapt via een scharnier, zodat de gondel ook bij hoog water onder de bruggen door kan. Passagiers worden dan gevraagd hun gewicht zo ver mogelijk naar rechts te verplaatsen, zodat de voorpunt naar rechts zakt. De gondelier bukt (of gaat zelfs liggen), en zo gaat de gondel verder. Een leuke ervaring.

gondoliere ligt plat op de gondel vanwege het hoge water (acqua alta)

gondoliere ligt plat op de gondel vanwege het hoge water (acqua alta)

De Gondoliere

Het beroep van gondelier wordt nog vaak van vader op zoon overgeleverd. En zoals hieruit zal blijken: gondelier wordt je niet zomaar », zeker niet als je een vrouw bent. Maar ze zijn er wel degelijk »


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *