Laatste update op 8 mei 2020

Het Canal Grande is de hoofdweg van Venetie; het is een uniek kanaal dat in een omgekeerde S dwars door de stad slingert. Het Canal Grande is zo’n 3,5 kilometer lang en varieert in breedte van 30 tot 70 meter. De grootste diepte is ongeveer 5 meter.

Proef de sfeer van het Canal Grande

Het is werkelijk heerlijk om de sfeer van Venetië te proeven via dit kanaal. Het is een drukte van belang op deze waterweg. Allerlei soorten boten, bootjes en gondels varen af en aan. Waterbussen botsen en klotsen van halte naar halte, veelal bestuurd door chauffeurs afkomstig van Chioggia, waar men een heel eigen dialect heeft. Vrachtboten varen heen en weer, u ziet gondels, traghetto’s (zie hieronder), watertaxi’s en meer. De geluiden die u hoort als u over het water reist, zijn uniek en typisch voor Venetië. Vroeg in de ochtend ontwaakt de stad met de geluiden van dit kanaal (en van de vele kerkklokken).

Ik kan u alle reismethodes aanraden, tot en met het huren van een bootje of een kayak om zelf in een rustig tempo een mooie afstand te peddelen. Vaar met de vaporetto of een watertaxi (niet iedereen mag hier zomaar varen). over het Canal Grande zowel in daglicht als bij nacht. De verlichting van de stad is prachtig vanaf het kanaal.

Canal Grande oversteken

Er zijn, naast de brug voorin de stad bij Piazzale Roma, maar twee bruggen die de beide stadhelften met elkaar verbinden, namelijk de Rialtobrug en de brug bij de Accademia. Tot 1854 was de Rialtobrug zelfs de enige brug over het Canal Grande. Tegenwoordig kunt u op verschillende manieren oversteken, bijvo;rbeeld met de af-en-aan varende vaporetto’s, de Venetiaanse (water)bus. Een ander mooi alternatief is de traghetto. Dit is zeker de goedkoopste manier van oversteken, tenzij u de moeite wilt nemen om naar één van beide bruggen te lopen. Die zijn natuurlijk gratis. Een losse oversteek met de vaporetto kost meer dan het dubbele van een traghetto-oversteek. Tot circa 2015 was het wel verplicht en netjes om voor de vaporetto te betalen, maar het gebeurde lang niet altijd. Tegenwoordig moet je in- en uitchecken via poortjes.  Lees meer over het oversteken per traghetto.

druk verkeer op het Canal Grande bij de traghetto-oversteek San Sofia

druk verkeer op het Canal Grande bij de traghetto-oversteek San Sofia

Handel langs het kanaal

Het kanaal was vroeger altijd goed bevaarbaar voor grote schepen. De Rialto-brug kon zelfs worden opgehaald, zodat de schepen nog verder konden varen. Voor koopmannen en handelaren een noodzaak; veel gebouwen aan het water waren opslagplaats en woning. U begrijpt dat het op het Canal Grande altijd al een drukke bedoening is geweest.

De handelaren kochten de huizen aan het kanaal op en konden zo met de schepen bij de opslagplaatsen/werkplekken op de begane grond komen. Dit soort huizen noemde men Fondaci(o), naar Fondaco dei Turchi: de handelsplek c.q. het handelspaleis voor de Turken. Dit paleis van de Turken heeft model gestaan voor de rest van de handelspaleizen in Venetië.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 81 = 83

Pageviews voor omzetting: 595 Mastodon