Laatste update op 8 mei 2020
Oversteken Venetiaanse stijl
Wil je het Canal Grande oversteken, dan kun je uit welgeteld vier bruggen kiezen. Maar je kunt ook op verschillende plaatsen voor een prikje oversteken met een soort gondel: de traghetto. Je hebt er dan ineens zeven – erg leuke – oversteekplaatsen bij.
De boten die voor de oversteek worden gebruikt zijn oude gondels. Die worden omgebouwd en de luxe versierselen worden verwijderd. Twee roeiers – één aan beide kanten van de boot – roeien de traghetto naar de overkant van het kanaal. Als ze vertrekken, keren ze de gondel eerst voordat er naar de overkant wordt geroeid. Ga dus na de instap achteruit staan of zitten. De Venetiaan steekt staand over. Bent je wat onzeker, ga dan gerust zitten. Hecht je aan traditie, dan is het een must om de oversteek staand te maken. Dat wiebelt behoorlijk op het woelige kanaal.
Vakmanschap vereist
De traghetti worden al jaren door dezelfde families beheerd en bestuurd. Het oversteken vereist vakmanschap en sterke zenuwen; het Canal Grande wordt immers drukbevaren, en men moet met de traghetto dwars oversteken naar de overkant en het ding tussen het drukke verkeer door zien te loodsen.
Oversteekplaatsen
In de jaren ’50 waren er nog zo’n 30 oversteekplaatsen. Tegenwoordig zijn dat er nog maar acht. U kunt tegenwoordig bij acht traghetto-oversteekplaatsen tussen San Marco’s Bacino en Piazalle Roma terecht:
- Ferrovia (voor treinstation Santa Lucia) – San Simeóne(Fondamenta San Simeón Piccolo
- San Marcuola – Fóndaco dei Turchi (bij het natuurhistorisch museum)
- San Sofia (vlakbij Ca’ D’Oro) – Pescaria (vismarkt)
- Riva del Carbòn – Fondamente del Vin
- San Angelo – San Tomà
- San Samuele – Ca’ Rezzónico
- Santa Maria del Giglio – San Gregorio (hier wordt ook wel aan gerefereerd als: Campo del Traghetto – Calle Lanza (bij de kerk Santa Maria della Salute)
- San Marco – Punta della Dogana
De laatste wordt nergens meer genoemd, maar de route was er tot de zomer in 2015 officieel nog steeds. Omdat de vaporetto bijna dezelfde route vaart, is besloten om de traghetto op die route nooit in te zetten. Sinds 2015 is dit traghetto-punt daarom ook gesloten. Op een goede kaart van Venetië zijn de routes duidelijk aangegeven. In de stad zijn de oversteekplaatsen met gele borden aangegeven. Je moet soms echt zoeken door de smalle steegjes om de steiger voor de afvaart te vinden. De boten varen overdag bijna continu heen en weer. Je hoeft dus nooit lang te wachten. De meeste traghetti varen niet op zondag.
Prijs
Tot augustus 2012 was een oversteek vijftig eurocent. Vanaf 01-08-2012 zijn de tarieven aangepast en betalen toeristen meer dan Venetianen voor de oversteek. Het tarief voor de Venetiaan is 0,70 en voor de toerist 2,00 euro per oversteek. Zie allogibarbaria.blogspot.com ». Maar … heb je een een vaporetto-abonnement gekocht? Dan mag je toch voor 70 cent oversteken.
Mijn Google-kaartje met traghetto-oversteekplaatsen »
Lees hier een uitgebreide toelichting (Engels) op de website over deze traghetto-oversteekplaatsen. Zie ook traghetto-routes, met kaartje.
Let op, traghetto is geen gondeltocht
Sommige websites vergelijken de traghetto met gondelvaren, waarbij de gondel wordt afgedaan als een peperduur alternatief. Zo’n vergelijking is volkomen onjuist; met een traghetto steek je het Canal Grande over. Niets meer en niets minder. U krijgt geen rondvaart, geen uitleg, etc. Wel een prachtige blik over het Canal Grande.
0 reacties