Laatste update op 18 november 2017

Lyrisch, dat was Constantijn Huygens over de muziek van Claudio Monteverdi. Hij hoorde zijn muziek toen hij in 1620 als diplomaat in Venetië verbleef en een uitvoering bijwoonde

De 24ste juni, dat was het feest van de Heilige Johannes de Doper, bracht men mij naar de vespers in de kerk San Giovanni e Luzia*, waar ik de meest volmaakte muziek hoorde die ik ooit van mijn leven te horen denk te krijgen. De beroemde Claudio Monteverdi, kapelmeester van San Marco, die de muziek had gecomponeerd, dirigeerde deze keer ook, met vier theorbes, twee cornetten, twee fagotten, twee violen, een basviool van monster achtige grootte, de orgels en andere instrumenten, die alle even goed werden bespeeld, en tien of twaalf stemmen, die me van verrukking buiten mezelf brachten.

Constantijn Huygens en vrouw

Constantijn Huygens en vrouw

Of (zoals Huygens schreef): “…Le 24e juin qui fut la feste de Saint Jean Baptiste, on me mena au vespres où j’entendis la plus accomplie musique que je fay estat d’ouïr en ma vie. Le tant renommé Claudio de Monteverde qui en estoit l’autheur, la dirigea…”.

* Huygens bedoelde waarschijnlijk de Santi Geremia e Lucia (er bestaat geen Giovanni e Luzia in Venetië).

Mariavespers

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Als je niet katholiek bent, heb je vast wel eens van vespers gehoord, maar de kans is groot dat je niet precies weet wat de ‘Mariavespers’ inhouden. Ik wist het tenminste niet. De vespers maken deel uit van de acht gebeden die dagelijks in de rooms-katholieke kerk gezegd of gezongen moeten worden. Ze worden de getijden genoemd. De drie belangrijkste worden respectievelijk om 05.00 (de metten), 06.00 (de lauden) en 17.00 uur (de vespers) opgezegd of gezongen.

Het werk van Monteverdi bestaat uit verschillende bijbelse teksten, waaronder vijf psalmen. De benodigde bezetting van het orkes was voor die tijd groot, en het soms tien-stemmige koor maakte enorme indruk. Monteverdi dirigeerde het stuk regelmatig in ‘zijn’ San Marco in Venetië. In 1620 was Constantijn Huygens in de stad, hoorde het stuk en was “buiten zichzelf van verrukking”.

Tegenwoordig wordt Monteverdi beschouwd als de componist die aan de wortels staat van de westerse muziekgeschiedenis. De Mariavespers is zijn meesterwerk. Het is daarmee van grote muziekhistorische en culturele betekenis.

Meer over Monteverdi en zijn Mariavespers

Categorieën: musicischrijver

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *