Laatste update op 18 november 2017

Via de paardenbrug, Ponte Cavallo, kom je op het plein voor de indrukwekkende Chiesa di santi Giovanni e Paolo, de San Zanípolo. De brug kreeg de naam cavallo (paard) vanwege het standbeeld van Colleoni te paard op het plein. Het plein is absoluut de moeite waard om te bezoeken. Ook de kerk San Zanípolo is een aanrader.

bas-reliëf voor de gondeliers

bas-reliëf voor de gondeliers

De brug zelf heeft een klein, bijzonder heiligdom: een beeltenis van Koningin Maria met Jezus. Dit bas-reliëf dateert uit 1615 en is speciaal aangebracht voor de gondeliers; het is dan ook goed te zien vanaf het water. Je vindt het rechtsonder aan de brug (gezicht naar de Scuola Grande di San Marco). Er zijn meer bruggen waarop een heiligdom ter ere van de gondeliers is aangebracht, onder andere de Ponte di Paglia. Het Mariabeeld van die brug begroet boten die de brug naderen vanaf Bacino San Marco. Het beeld dateert uit 1583 en wordt gezien als het heiligdom van de gondelier. Ook op de brug Ponte del Fontego vind je bas-reliëfs van gondels.

Op de Ponte Cavallo is Maria afgebeeld als koningin van de hemel. Ze draagt een kroon en er zijn sterren afgebeeld. Als het water laag genoeg staat kun je in de onderste band ouderwetse gondels zien met een overkapping. Zie de uitvergroting onderaan dit artikel.

Bartolomeo Colleoni

Bartolomeo Colleoni was een belangrijke militaire figuur in Venetië. Tot aan zijn dood was hij kapitein-generaal voor Venetië. Hij liet een flink legaat na aan de republiek op voorwaarde dat er een groot standbeeld voor hem zou worden opgericht op Piazza San Marco.

standbeeld Bartolomeo Colleoni

standbeeld Bartolomeo Colleoni

Een raar verzoek, want het was verboden om standbeelden te plaatsen op dit plein. Dat moet hij hebben geweten. Tot op de dag van vandaag zijn er geen standbeelden geplaatst. De autoriteiten wilden het legaat al te graag ontvangen, vandaar dat ze een creatieve oplossing bedachten (in 1479): er zou een standbeeld komen, maar dat werd niet op Piazza San Marco geplaatst, maar voor de Scuola Grande di San Marco. En aldus geschiedde. Nadat Verrocchio de strijd om het ontwerp had gewonnen via een mooi model in wax, is het bronzen standbeeld opgericht. Overigens overleed Verrocchio in 1488, voordat het standbeeld klaar was. Het werd afgemaakt door Alessandro Leopardi.

Eigenlijk wel een grappig idee dat Colleoni het standbeeld dat voor hem is opgericht op het plein, zelf heeft betaald. Of hij het met de locatie eens zou zijn, is maar de vraag.

Enorm legaat

Naar verluidt zou het legaat van Colleoni gaan om ruim 200.000 gouden en zilveren ducaten. Ik kan niet precies uitleggen hoeveel dit bedrag aan waarde betekent. Het was in die tijd erg veel geld. Misschien geeft dit enig houvast: in de 17e eeuw moest de kerk aan Campo Santa Maria del Giglio worden gerestaureerd. De façade werd in de tweede helft van de 17e eeuw gemaakt door Sardi. Er staan Europese stadsplattegronden op op verzoek van de sponsor: anders wilde hij de 30 duizend dukaten voor de restauratie (!) niet betalen. Een paar eeuwen daarvoor moet een dukaat in verhouding veel meer waard zijn geweest. Een andere indicatie: 50 Venetiaanse gouden dukaten (‘sakijnen’, zecchini) waren begin 16e eeuw ongeveer 2000 stuivers waard: meer dan een jaarsalaris van bijvoorbeeld een metselaar. Het legaat van Colleoni was dus enorm.

Hetzelfde standbeeld van Colleoni staat merkwaardig genoeg ook in Lincoln Parc, Newark.

Links

Gondels

Als je de foto hieronder aanklikt, kun je in de vergroting de gondels met overkapping duidelijk onderscheiden.

overkapte gondels

overkapte gondels


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *