In het reisboekje schreven Willem de Mérode en Bram Corbijn van Willenswaard onder andere dit over het bezoek aan Venetië in 1936.

Willem de Mérode

Hotel Bauer

vijfsterrenhotel Bauer

Venezia, 15 mei 1936
Hotel Bauer Grünewald

Nu komen wij weer een beetje tot rust. Dit hotel is duurder dan we tot nog toe hadden, maar hier word je weer mensch. Je leeft niet goedkoop . Rechtstreeks over Florence kwamen we aan. Het is niet te warm, zodat ik ’t al slenterend deze dag tamelijk uithield. Vanmiddag was hier een invasie van Hollanders, die een vreselijk lawaai maakten. Het is geen wonder dat men ons als halve wilden beschouwt.

Mori Torre dell Orologio

Mori, Torre dell Orologio

(…) We stonden vanmorgen om 09.30 uur op en kleedden ons aan en gingen ontbijten op het terras. Al slenterend zij we toen door de nauwe straatjes naar het postkantoor gegaan. Onderweg zagen we nog een begrafenis per gondel. Voorop de gondel met familie, daarachter het lijk. Prachtige bloemstukken waren op de gondel gerangschikt.
We zijn terug geslenterd naar San Marco, waar we ons bij de duiven hebben laten fotograferen en op ’t plein thee en kwast hebben gedronken. Op de Canone (twaalf uur) hoorden we een vreselijk lawaai. Er werd een kanon afschoten en de klokken luidden en bovenop een huis staan 2 bronzen beelden waarvan één met een hamer tegen een klok aan slaat. Daarna zijn we naar Rialto gegaan. Weer zijn we door de straatjes gekuierd. Het begon te regenen, niet hard maar toch genoeg om er nat van te worden. Op San Marco hebben we onder een mooie muziek de thee gebruikt. De kerk van San Marco hebben we ook bezichtigd en toen naar het hotel voor ’t verkleden voor diner.

Willem

Ik wil nog even zeggen dat wij door een groot bos sjouwden dat hoofdzakelijk uit pijnbomen en enkele cypressen bestond. Het was weldadig na al dat geblink en geschitter.

Bram

Ook waren we in een sigarettenwinkel. W zag dat ze er een postzegel hadden. W boog zich over de toonbank en keek in de la en keek naar de postzegel. Direct haalde de juffrouw een boek vol postzegels uit de la (…) waarvan wij dan ook een serie kochten.
Het is 09.20 uur en we gaan naar bed. Morgen moeten we weer lang sporten.

Zaterdag 16 mei

Venetië, Bram en Wim in de gondel onder Ponte di Paglia

Bram en Wim in de gondel onder Ponte di Paglia, Venetië 1936

Wij worden al aardig onderdanen van “La bella Venezia”. Dat is: ’s morgens niet te vroeg opstaan, op ons gemak ontbijten op het hotelterras, slenteren op de piazza, dan de winkelstraatjes, thee drinken, kanalen, rusten, eruitgaan, kleden, dineren, (…) langs de piazza, vroeg gaan rusten. Het weer is heerlijk, zonneschijn met een frisse wind daarbij.
Bram en ik hebben ons ter gedachtenis een echte Italiaanse ring gekocht. Vanmiddag gingen we gondelen. Dat is een van de heerlijkste dingen die er zijn. Zoo zacht en loom wegdeinen langs het water, langs de paleizen en ’t kanaal Grande, dan de romantische zijkanaaltjes. Het is heel goedkoop geworden. Vroeger was een gondelvaart nogal duur, maar nu kan ieder het wel eens gaan doen. Er was een vanmiddag een gierig gezelschap die van het werkloon van de gondelier wilden afhalen. (…) We zien mooie dingen en rusten nu goed uit. Nu deze prijs helemaal zo verloopt, is het toch wel (…) & dankbaar voor te zijn.

Bram

Het is hier in één woord heerlijk. Ik kan mij best indenken dat hier heel veel vreemdelingen komen, maar toch ben ik blij dat we nog niet in ’t seizoen zijn gegaan. ’t Hotel is nu vol met Hollanders, maar dat is niet leuk, want het is weer veel drukker, verstoort de rust. We hebben ons vanmorgen een ring aangeschaft en zijn toen gaan dwalen door allerlei straatjes. Er waren er bij die zo smal waren dat we niet dicht op elkaar konden lopen. Op het breedst 4 à 5 meter. We kwamen op pleintjes met kerken. Iemand vertelde ons dat een ervan een hospitaal was met een kerk ernaast. Na verder gewandeld te hebben, kwamen we op Piazza San Marco en dronken we wat. We bekeken het Paleis van den Doge.

Zondag 15 mei

blik op piazzetta en Torre dell'Orologio vanaf het water

blik op piazzetta en Torre dell’Orologio vanaf het water

In elk opzicht kunnen wij met dankbaarheid aan deze dagen terugdenken.
Het was onvergetelijk mooi. Vanavond hebben we ter afscheid nog eens langs piazza en piazzetta gedrenteld. We stonden over het water te kijken naar de verlichte boten, dronken iets op de piazza waar een concert gegeven werd en gingen vroeg naar huis.