Laatste update op 18 november 2017
Als je het woord ‘Moren’ hoort in combinatie met de stad Venetië, word je algauw op het verkeerde been gezet. Moren zijn bij ons vooral bekend als Noord-Afrikanen, of meer specifiek: Marokkaanse Berbers. In Venetië kan de definitie terugverwijzen naar verschillende personen.
De donkere Noord-Afrikanen werden in Venetië weliswaar Moren genoemd, maar waarschijnlijk kwam dat door hun donkere huidskleur en draaide het niet om de geboortestreek. Men duidde met de term ‘Moren’ bijvoorbeeld ook donkere Italianen mee aan, zoals de hertog van Milaan in de 15e eeuw, Ludovico il Moro. Hij was de beschermheilige van Leonardo da Vinci. Ook de reuzen op de Torre dell’ Orologio (de kloktoren) van Piazza San Marco worden tegenwoordig Moren genoemd. Zij kregen die bijnaam omdat het brons waarvan ze zijn gemaakt al snel donker kleurde.
De zevende Ottomaans-Venetiaanse oorlog (1684–1699), resulteerde in de verovering van Morea (Peloponnese) door Venetië. Zelfs Venetianen die handelden met de Moren van Pelopennesus werden Moren genoemd. Maar ook de kooplui van Morea waren Moren. Drie broers van de Pelopennesus werden bekend als ‘De Mori’ ; Er is een plein in de wijk Cannaregio naar hen vernoemd, het Campo dei Mori. Van iedere broer is een beeld te vinden op het plein.
Campo dei Mori, gebroeders Mastelli
De gebroeders Mastelli kwamen rond 1112 als kooplieden vanuit de Peloponnesus naar Venetië. Het waren de drie broers Rioba, Santi en Alfani. De broers stonden niet als al te eerlijke kooplieden te boek. De legende vertelt dat de drie broers na een vervloeking gevangen zitten in de beeldhouwwerken die je vindt op Campo dei Mori. Ze probeerden een stof van magere kwaliteit voor een hoge prijs te verkopen aan een Venetiaanse dame. Zij kwam achter het bedrog en vervloekte het geld dat ze aan hen gaf. Op het moment dat ze het aanraakten zouden ze in steen zijn veranderd. Het beeld met de lelijke zwarte metalen neus staat bekend als Signor Antonio Robia. Het was gebruik om bij dit beeld briefjes op te hangen met een tekst die zogenaamd door het beeld werd uitgesproken. In de briefjes werden meestal hoogwaardigheidsbekleders door Venetianen op de hak genomen.
0 reacties