- Het is altijd zo druk, je kunt over de koppen lopen
- Venetië stinkt
- Venetië is peperduur
- Je kunt in Venetië alleen Chinese souvenirs kopen
- Je mag op de trappen uitrusten
- Het stadsbestuur doet te weinig aan de gebouwen
- Venetianen zijn afzetters, kijk maar naar de gondelprijzen
- Er is geen groen in Venetië
- Als je een bootje huurt, mag je zelf over het Canal Grande varen
- Een traghetto is een goedkope vorm van gondelvaren
Het is altijd zo druk, je kunt over de koppen lopen
In de zomermaanden is het bijzonder druk in de stad, dat is waar. Maar alleen op bepaalde plekken in de stad is het zó druk dat het vervelend wordt. Meestal gaat het om dagjesmensen die een vaste route door de stad van en naar het San Marco-plein lopen. De andere wijken in de stad zijn veel rustiger. Dat geldt zeker voor Giudecca en San Croche en Castello. Beste tip: neem andere routes of ga in maart/april of na half september naar Venetië.
Venetië stinkt
De zee spoelt twee keer per dag de stad schoon met het getij. Het kan voorkomen dat het water zó laag staat dat je het riool ruikt, maar dat is een zeldzaamheid.
Venetië is peperduur
Je kunt je trip zo duur maken als je zelf wilt, maar als je het op een normale manier aanpakt, kost Venetië minder dan een dag Amsterdam. Een kop koffie op het San Marco-plein onder het genot van een klein orkest, kost een klein vermogen. Op andere plekken in de stad betaal je een normale prijs.
Je kunt in Venetië alleen Chinese souvenirs kopen
Wil je voor een dubbeltje op de eerste rang, dan weet je bijna zeker dat je geen Venetiaanse makelij koopt. Voor een simpele souvenir is dat misschien niet zo belangrijk, tenzij je bijvoorbeeld glas van Murano wilt kopen. Tip: koop niet van een kraam langs de standaard looproute van de dagjesmensen, maar ga de Venetiaanse winkeltjes in. Praat met de locals over de herkomst (ze spreken meestal Engels), vraag naar het product waarin je geïnteresseerd bent en geef iets meer uit.
Je mag op de trappen uitrusten
De trappen zijn voor de inwoners van Venetië onderdeel van hun doorgaande looproute. Het is erg vervelend als iemand midden in de weg zit. Ga niet op een trap zitten. Uitrusten doe je op een terrasje of in de tuinen van Venetië. Daar mag je op het gras zitten.
Men doet te weinig aan de gebouwen
Door de invloed van het zoute water, is het pleisterwerk van de gebouwen constant onderhevig aan corrosie. Mede hierdoor is het onderhoud een constante strijd tegen verval. Eigenaren zijn verplicht de gebouwen te onderhouden en ook de stad geeft veel geld uit aan het onderhoud van de gebouwen. Er zijn daarnaast vele binnen- en buitenlandse verenigingen die zich – vaak specifiek voor een bepaald gebouw – inzetten voor restauratie en onderhoud. Het onderhouden van de gebouwen is door de ligging van de stad en de specifieke infrastructuur in verhouding erg duur.
Venetianen zijn afzetters, kijk maar naar de gondelprijzen
De gondeltochtprijzen worden jaarlijks van tevoren vastgesteld bij de officiële gondeldiensten; je kunt dus opzoeken wat het kost. De gondels zijn duur en hebben regelmatig onderhoud nodig. Verder moeten de gondeliers soms wachten op klanten voordat ze een tochtje kunnen begeleiden. Hierin is in het tarief rekening gehouden; het moet allemaal worden betaald. Wil je minder betalen (lees: je gaat afdingen), dan wordt de route ingekort. ‘s Avonds gondelen is duurder dan overdag.
Er is geen groen in Venetië
Venetië heeft veel kleine tuinen en binnenhofjes. Daarnaast zijn er de ‘Giardini’, de tuinen, aangelegd door Napoleon. Die tuinen maken in verhouding een flink deel van het oppervlakte van Venetië uit. Verder wordt op verschillende eilandjes in de lagune groente verbouwd.
Als je een bootje huurt, mag je zelf over het Canal Grande varen
Zelfs de locals mogen maar heel beperkt, op vaste tijden, op het Canal Grande varen. Het is een hoofdweg voor de vaporetto, de taxiboten, de gondels en traghetti en voor de vrachtboten. Dat zorgt al voor ontzettend veel vaarverkeer. Meer zou tot ongelukken leiden. Buitenstaanders zijn dus niet welkom op dit stukje Venetië.
Een traghetto is een goedkope vorm van gondelvaren
Een traghetto lijkt op een gondel, maar het gebruik is niet te vergelijken. Een traghetto vaart alleen heen-en-weer over het Canal Grande als ‘pontje’. Venetianen gaan ook niet zitten, maar blijven staan.
0 Comments